Jak nie przytyć w Święta?

Jak nie przytyć w Święta?

Wszyscy wiemy, że w grudniu czekają na nas służbowe przyjęcia świąteczne, spotkania rodzinne i inne wydarzenia towarzyskie, które wypełniają nasze kalendarze. To wspaniały czas na zabawę i nadrabianie zaległości z przyjaciółmi, ale niestety zwykle nie jest to dobry czas na pilnowanie masy ciała. Jak to zrobić, żeby nie tyć w Święta?

 

Można założyć, że po świętach weźmiesz się za siebie i stracisz świąteczne kilogramy, jednak większość osób raczej nie straci tego nadmiaru. Nawet jeśli komuś uda się to zrobić, jest to powolna i często frustrująca podróż powrotna.

Dobrą wiadomością jest to, że okres Bożego Narodzenia, może być czasem radosnym, rodzinnym i smacznym, jeśli tylko będziesz przestrzegać kilku zasad.

 

Pamiętaj, że "wyjście na zero" na wadze podczas świąt Bożego Narodzenia ... to także wygrana!

 

Okres Bożego Narodzenia to czas, kiedy większość ludzi zyskuje kilka kilogramów, więc jeśli możesz utrzymać swoją masę ciała i rytuały aktywności fizycznej w tym czasie, należy Ci się pochwała! Utrzymanie masy ciała w okresie świąt jest dużym wyzwaniem, doceń siebie i staraj się realizować swoje założenia. Nie tyć w święta to prawdopodobnie coś czego wcześniej nie potrafiłeś osiągnąć, a tym razem jesteś skuteczny!

 

Ustal realistyczne cele na Boże Narodzenie

 

Sezon świąteczny może nie być dobrym czasem, aby dążyć do najlepszego wyniku redukcji masy ciała w roku. Jeśli wyznaczysz cele, które są zbyt surowe, możesz im nie podołać i ulec świątecznym pokusom. Dlatego niech Twoje cele będą ambitne, lecz przy tym realne. Zamiast utraty masy ciała, Twoim celem na grudzień może być osiągnięcie minimalnej liczby treningów w każdym tygodniu. Być może zdecydujesz się utrzymać zasadę pięciu posiłków dziennie, pomimo świątecznej rutyny i obowiązków? Celem wartym uwagi jest również podążanie za realizacją określonych wartości odżywczych posiłków.

 

Zaakceptuj, że nie każda okazja jest "specjalną okazją", która wymaga "specjalnego jedzenia".

 

Służbowa wigilia, świąteczne spotkanie z przyjaciółmi, święta z rodziną, sylwester… Dużo tego i każda z tych okazji może wydawać się „wyjątkową”. Pamiętaj jednak, że nie są to dni kiedy masz traktować siebie specjalnie. Grudzień jest miesiącem pełnym wydarzeń towarzyskich. Warto w tym czasie zachować pewną powściągliwość i zdecydować z wyprzedzeniem kiedy możesz sobie odpuścić a kiedy jednak lepiej trzymać się zasad i ograniczyć świąteczne smakołyki do minimum, co zapobiegnie tyciu w święta.

 

Wysypiaj się (nie tylko) w okresie świątecznym

 

Odpowiednia ilość snu pomaga utrzymać ogólny stan zdrowia i dobre samopoczucie, a także zdolność radzenia sobie ze stresem. Kiedy dopada nas zmęczenie, chętniej wybieramy wysokokaloryczne produkty, podświadomie poszukując energii, aby przetrwać dzień. Sen sprzyja regeneracji i jest jednym z istotnych elementów skutecznej i długotrwałej redukcji masy ciała. 

 

Ćwicz uważne jedzenie (i picie!)

 

Świąteczna dyspensa powoduje, że łatwo jest złapać za napoje i sięgać po talerze pełne smakołyków.  Świadomość tego, co jesz i pijesz, utrzymanie aktywności fizycznej, spożywanie posiłków z umiarem pozwoli, że łatwiej będzie Ci utrzymać masę ciała. Dzięki temu zminimalizujesz ryzyko tycia w święta i nie przesadzisz z folgowaniem. 

 

Nie przestawaj się ruszać

 

O tej porze roku twój rytm aktywności fizycznej może być zaburzony. Regularne ćwiczenia pomagają utrzymać metabolizm i jest dobrym sposobem na dalszą redukcję masy ciała i nie przybranie na wadze. W święta nie rezygnuj ze swoich przyzwyczajeń i rytmu ćwiczeń. Możesz także spróbować czegoś nowego – aktywność na świeżym powietrzu w towarzystwie bliskich to świetny sposób na integrację. Niezależnie od tego, czy chodzi o spacer po lesie czy parku, szusowanie, wędrówki po górach czy grę w piłkę z dziećmi, opcje są nieograniczone.

 

Ułatw sobie przetrwanie świątecznej imprezy

 

Jeśli monitorujesz swoją masę ciała lub chcesz zapobiec tyciu w trakcie świąt, tuż przed wyjściem zjedz szybką przekąskę lub posiłek bogaty w białko – da ci to uczucie sytości i pomoże oprzeć się smacznym pokusom!

 

Nie przychodź na imprezę głodny

 

Najlepszą wskazówką, aby jeść zdrowo na każdej świątecznej imprezie, jest –  nie przychodzić głodnym. Jeśli po dotarciu na miejsce nie jesteś głodny, mniej prawdopodobne jest, że zanurzysz się w talerzu przystawek i zaczniesz zajadać się słodkimi smakołykami.  Nie oznacza to, że musisz sobie wszystkiego odmawiać. Kluczem do utrzymania masy ciała, próbowania przysmaków bez tycia i poczucia winy w święta jest.. umiar.

 

WESOŁYCH ŚWIĄT

Katarzyna Walas

Dietetyczka Baria3

Dietetyczka bariatryczna, specjalistka leczenia żywieniowego, psychodietetyczka. Ukończyła Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy oraz Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Autorka wpisów na blogu Baria3.pl

Kontakt

Umów się na wizytę

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach kontaktowych (pełna treść klauzuli informacyjnej znajduje się TUTAJ)

* - pola wymagane

Wrocław

Kalkulator bmi

czym jest BMI?

Kalkulator BMI (ang. Body Mass Index), to szybka i wygodna metoda do obliczenia własnego wskaźnika masy ciała. Wskaźnik ten jest wykorzystywany do określenia stopnia zaawansowania otyłości, a także do oceny ryzyka rozwoju chorób związanych z nadmierną masą ciała. Im wyższy stopień otyłości, tym ryzyko powikłań otyłości jest niestety większe.

Twój BMI

Płeć
Twój BMI: 420
III stopień otyłości
Powtórz

Zakresy wartości BMI:

  • poniżej 18,5
    niedowaga
  • 18,5 - 24,9
    prawidłowa masa ciała
  • 25 - 29,9
    nadwaga
  • 30 - 34,9
    otyłość I stopnia
  • 35 - 39,9
    otyłość II stopnia
  • 40 powyżej
    otyłość III stopnia
Michał Krefft - ZnanyLekarz.pl
Rafał Mulek - ZnanyLekarz.pl

Imię

Nazwisko

Specjalizacja

Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy Uniwersytet SWPS w Warszawie

O sobie

Kontakt