• Baria 3
  • Blog
  • 5 wskazówek, jak uniknąć powolnej utraty masy ciała po operacji bariatrycznej

5 wskazówek, jak uniknąć powolnej utraty masy ciała po operacji bariatrycznej

Czy masz do czynienia z powolną utratą masy ciała po operacji bariatrycznej? A może twoja utrata wagi została całkowicie zatrzymana. Nie rezygnuj z realizacji planu! Powolna utrata masy ciała lub zatrzymanie utraty wagi jest spodziewane po operacji bariatrycznej. Omówmy kilka typowych przyczyn i wskazówek, aby uniknąć zatrzymania utraty wagi.

 

Dlaczego redukcja masy ciała się zatrzymuje?

 

Efekt plateau redukcji masy ciała ma miejsce, gdy szybka redukcja masy ciała spowolniła lub całkowicie się zatrzymała. Zauważysz to, kiedy redukcja jest niewielka lub żadna w porównaniu do poprzednich tygodni. Zwykle występuje kilka tygodni po operacji bariatrycznej, jednak może się zdarzyć w dowolnym momencie podczas podróży po lekkie życie.

Jak długo trwa efekt plateau? To zależy od kilku czynników i u każdej osoby przebiega inaczej. Dlatego ważne jest, aby pamiętać o tym, aby obserwować swoje ciało i przejrzeć codzienną rutynę.

 

Najczęstsze przyczyny powolnej utraty masy ciała

 

Podczas gdy spowolnienie utraty masy ciała jest spodziewane, ważne, aby zrozumieć potencjalne przyczyny tego stanu. Omówmy niektóre typowe powody powolnej utraty wagi po operacji bariatrycznej.

 

Nieprzestrzeganie diety

 

Częstą przyczyną powolnej utraty masy ciała po operacji bariatrycznej jest nieprzestrzeganie zaleceń dietetycznych. Wiele osób, które doświadczają zaotrzymania utraty wagi, nie spożywa wystarczającej ilości białka lub nie pije wystarczającej ilości wody.

Po operacji bariatrycznej, ważna jest właściwa podaż białka w posiłkach. Na twoim talerzu powinny pojawić się pokarmy bogate w chude białko to jajka, ryby, tofu, kurczak i jogurt. Jedz mniejsze, częstsze posiłki i unikaj pokarmów bogatych w cukier i tłuszcz. Zawsze postępuj zgodnie z zaleceniami dietetycznymi po operacji.

Nie zapominaj o przyjmowaniu właściwej suplementacji. Niedobory witamin i składników odżywczych mogą przyczyniać się do powolnej utraty wagi lub powrotu do masy ciała. Ważne suplementy obejmują wapń, witaminę D, witaminę B12 i żelazo.

 

Brak aktywności fizycznej

 

Regularna aktywność fizyczna po operacji bariatrycznej może być wyzwaniem. Postaraj się włączyć ćwiczenia do codziennej rutyny, ponieważ stanowi kluczowy element skutecznej redukcji masy ciała. Zaleca się 150 minut umiarkowanych ćwiczeń fizycznych tygodniowo. Pamiętaj, żeby aktywność fizyczna była dopasowana do twoich możliwości, a intensywność ćwiczeń zwiększaj stopniowo w miarę polepszania się kondycji.

 

Wskazówki, jak uniknąć spowolnienia utraty wagi

 

1. Prowadź dziennik żywieniowy

 

Badania pokazują, że przestrzeganie diety i ćwiczeń spada wraz ze spowolnieniem utraty wagi. Jeśli tak się stanie, nie pozwól, aby zniechęciło cię to do realizacji celów i przestrzegania zaleceń dietetycznych! Prowadzenie dziennika żywieniowego to świetny sposób na monitorowania swojego jedzenia. Jeśli masz powolną utratę masy ciała po operacji bariatrycznej, dietetyk może poprosić cię o śledzenie spożywanych posiłków w ciągu dnia.

W dzienniku żywieniowym, poza posiłkami, monitoruj także nawadnianie. Śledzenie spożycia wody zapobiegnie odwodnieniu. Woda jest niezbędna do prawidłowej i długotrwałej utraty masy ciała. Popijaj małymi łykami pomiędzy posiłkami. 

 

2. Ćwicz!

 

Aktywność fizyczną rozpocznij już w pierwszym tygodniu po operacji. Zacznij od spacerów, twoje możliwości będą zwiększały się stopniowo. Ćwiczenia dostosuj do swoich możliwości, włącz zarówno ćwiczenia cardio, jak i siłowe do swojej treningowej rutyny.

Jeśli postępujesz zgodnie z wyznaczonym planem treningowym i nadal masz powolną utratę wagi po operacji bariatrycznej, rozważ korektę planu. Małe zmiany ćwiczeń mogą być ukierunkowane na różne grupy mięśni i zwiększyć utratę masy ciała.

 

3. Dbaj o zdrowie psychiczne

 

Badania pokazują, że zdrowie psychiczne ma znaczącywpływ na redukcję masy ciała u pacjentów bariatrycznych. Obraz ciała, stres i inne czynniki mogą wpływać na twoje zdrowie psychiczne. Dlatego ważne jest, aby mieć dobre zdrowie psychiczne i zdrowy system wsparcia w domu.

Jeśli nie masz w swoim otoczeniu podparcia, rozważ dołączenie do grupy wsparcia lub rozpoczęcie terapii. Sojusznicy będą ci towarzyszyć w zmianie, pomogą poprawić zdrowie psychiczne i zmniejszyć potencjalny powrót do masy ciała po operacji bariatrycznej.

 

4. Weź witaminy i suplementy

 

Jak wspomniano wcześniej, twoje ciało przechodzi zmiany Metaboliczne i fizjologiczne. Ważne jest, przyjmowanie zaleconej suplementacji. Jeśli masz problem ze znalezieniem suplementów bariatrycznych, porozmawiaj ze swoim lekarzem i dietetykiem. Specjaliści z pewnością podpowiedzą najlepsze rozwiązanie dla ciebie.

 

5. Umów się na wizytę kontrolną

 

Kluczowe jest utrzymanie wizyt kontrolnych u zespołu bariatrycznego. Pomogą w śledzeniu utraty masy ciała i wprowadzaniu niezbędnych zmian w stylu życia. Czasami lkorzystnym dodatkiem do diety i ćwiczeń dla pacjentów po operacji bariatrycznej jest włączenie fakmakoterapii. 

Dietetyk na wizycie kontrolnej prześledzi z tobą dziennik żywieniowy, wprowadzi ewentualne korekty i przygotuje do dalszego postępowania dietetycznego. Równie istotne są wizyty u psychologa, który będzie twoim oparciem w procesie chirurgicznego leczenia otyłości.

 

Pamiętaj, że powolna utrata masy ciała po operacji bariatrycznej jest normalna. Nie rezygnuj ze swoich celów, jeśli na twojej drodze pojawiaja się przeszkody! Podróż do lekkiego życia dla każdego jest inna. Skorzystaj z tych wskazówek jako przewodnika, aby uniknąć efektu plateau i żeby lepiej zrozumieć zmiany w swoim ciele.

Katarzyna Walas

Dietetyczka Baria3

Dietetyczka bariatryczna, specjalistka leczenia żywieniowego, psychodietetyczka. Ukończyła Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy oraz Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Autorka wpisów na blogu Baria3.pl

Kontakt

Umów się na wizytę

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach kontaktowych (pełna treść klauzuli informacyjnej znajduje się TUTAJ)

* - pola wymagane

Wrocław

Kalkulator bmi

czym jest BMI?

Kalkulator BMI (ang. Body Mass Index), to szybka i wygodna metoda do obliczenia własnego wskaźnika masy ciała. Wskaźnik ten jest wykorzystywany do określenia stopnia zaawansowania otyłości, a także do oceny ryzyka rozwoju chorób związanych z nadmierną masą ciała. Im wyższy stopień otyłości, tym ryzyko powikłań otyłości jest niestety większe.

Twój BMI

Płeć
Twój BMI: 420
III stopień otyłości
Powtórz

Zakresy wartości BMI:

  • poniżej 18,5
    niedowaga
  • 18,5 - 24,9
    prawidłowa masa ciała
  • 25 - 29,9
    nadwaga
  • 30 - 34,9
    otyłość I stopnia
  • 35 - 39,9
    otyłość II stopnia
  • 40 powyżej
    otyłość III stopnia
Michał Krefft - ZnanyLekarz.pl
Rafał Mulek - ZnanyLekarz.pl

Imię

Nazwisko

Specjalizacja

Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy Uniwersytet SWPS w Warszawie

O sobie

Kontakt