• Baria 3
  • Blog
  • Jak bilansować posiłki po operacji bariatrycznej? Talerz bariatryczny

Talerz bariatryczny

Jak bilansować posiłki po operacji bariatrycznej? Talerz bariatryczny

W treningu i budowaniu zdrowych nawyków żywieniowych wspiera technika talerza bariatrycznego. Proporcje komponowania posiłków po operacji bariatrycznej (rękawowa resekcja żołądka, gastric bypass, mini gastric bypass) są niezbędnym elementem okresu rekonwalescencji i utrwalania nowego stylu odżywiania.

 

talerz bariatryczny


Połowę (50%) porcji posiłku powinny stanowić produkty będące źródłem białka

 

W przypadku posiłków, takich jak obiad i kolacja, należy umieścić źródła białka bogatego w żelazo, takie jak mięso – wołowina, kurczak, ryby i jajka – tak, aby stanowiły połowę talerza, czyli 50% całości do spożycia. Zawsze używaj opcji o niskiej zawartości tłuszczu.

W przypadku śniadania lub przekąsek konieczne jest nadanie priorytetu źródłom białka bogatego w wapń, takim jak mleko i produkty mleczne. Zacznij dzień od chudego nabiału: twarogów, serka wiejskiego lub grani, jogurtów naturalnych. Stosowanie jogurtów doskonale wpływa na utrzymanie spożycia naturalnych probiotyków, odpowiedzialnych za przywrócenie równowagi bakterii jelitowych i ochronę przed dysbiozą jelit.


Warzywa to druga pod względem wielkości część twojego talerza (30%)

 

Tutaj powinny znaleźć się produkty nie zawierające skrobi, zalicza się do nich: karczochy, szparagi, kiełki fasoli, brukselka, brokuły, kapusta, kalafior, seler, ogórek, bakłażan, cebula, papryka, sałaty, szpinak, pomidor, rzepa, cukinia.


Nie pomijaj tłuszczy

 

Do prawidłowego wchłaniania witamin A, D, E, K niezbędne są tłuszcze. Dlatego nie wykluczaj ich ze swojego menu, a dodaj niewielką ilość oleju czy oliwy do warzyw. Możesz komponować potrawy z dodatkiem orzechów, nasion czy awokado.


Pamiętaj o nawadnianiu

 

Woda jest niezbędnym paliwem dla różnych reakcji w organizmie i odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu jelit, mózgu, płuc, nerek i układu krwionośnego. Prawidłowe nawadnianie pomoże uniknąć tworzenia się kamieni w pęcherzyku żółciowym i nerkach. Nie popijaj posiłków, zachowaj odstęp po jedzeniu i wróć do nawadniania około 30 minut po posiłku.

 

Najpierw zjedz białko

 

Rozpoczęcie posiłku od białka służy dwóm celom. Po pierwsze, będzie ci łatwiej osiągnąć spożycie wyznaczonej ilości białka. Na produkty będące źródłem białka w twoim nowym żołądku zawsze musi być miejsce.

Po drugie, jedzenie białka w pierwszej kolejności pomoże ci poczuć sytość wcześniej, co w konsekwencji uchroni cię przed przejadaniem się. Pomoże Ci to również dłużej zachować uczucie sytości.

 

Dokładnie żuj jedzenie

 

Dokładne żucie jedzenia pomoże Ci łatwiej strawić jedzenie. Ponadto może to być dobry sposób na wydłużenie czasu jedzenia, aby twój mózg otrzymał sygnał, że jesteś najedzony.

 

Naucz się rozpoznawać sygnały głodu i sytości

 

Ważne jest, aby słuchać swojego ciała i rozpoznawać uczucia głodu i sytości. Jeśli pominiesz posiłek i będziesz zbyt głodny, konsekwencją może być spożycie zbyt dużego posiłku. Z drugiej strony bardzo ważne jest, aby nauczyć się rozpoznawać sygnał sytości i wtedy skończyć posiłek.

 

Bądź cierpliwy wobec siebie

 

Nauka dokonywania zdrowych zmian i słuchania swojego ciała wymaga czasu i praktyki. To, że miałeś operację, nie oznacza, że od razu nauczysz się wszystkiego. Bądź cierpliwy wobec siebie, odkrywając nowy zdrowy sposób odżywiania dla siebie.

 

Katarzyna Walas

Dietetyczka Baria3

Kontakt

Umów się na wizytę

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach kontaktowych (pełna treść klauzuli informacyjnej znajduje się TUTAJ)

* - pola wymagane

Wrocław

W naszym serwisie wykorzystujemy pliki Cookies. Są one zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celach statystycznych oraz ułatwienia korzystania z serwisu. Ustawienia te zawsze można zmienić. Szczegółowe informacje o plikach Cookies znajdują się w Polityce Prywatności

Kalkulator bmi

czym jest BMI?

Kalkulator BMI (ang. Body Mass Index), to szybka i wygodna metoda do obliczenia własnego wskaźnika masy ciała. Wskaźnik ten jest wykorzystywany do określenia stopnia zaawansowania otyłości, a także do oceny ryzyka rozwoju chorób związanych z nadmierną masą ciała. Im wyższy stopień otyłości, tym ryzyko powikłań otyłości jest niestety większe.

Twój BMI

Płeć
Twój BMI: 420
III stopień otyłości
Powtórz

Zakresy wartości BMI:

  • poniżej 18,5
    niedowaga
  • 18,5 - 24,9
    prawidłowa masa ciała
  • 25 - 29,9
    nadwaga
  • 30 - 34,9
    otyłość I stopnia
  • 35 - 39,9
    otyłość II stopnia
  • 40 powyżej
    otyłość III stopnia
Michał Krefft - ZnanyLekarz.pl
Rafał Mulek - ZnanyLekarz.pl

Imię

Nazwisko

Specjalizacja

Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy Uniwersytet SWPS w Warszawie

O sobie

Kontakt