• Baria 3
  • Blog
  • Czy po resekcji żołądka można przytyć?

Czy po resekcji żołądka można przytyć?

Czy po resekcji żołądka można przytyć?

Jednym z głównych lęków związanych z operacją bariatryczną (rękawowa resekcja żołądka, gastric bypass, mini gastric bypass) jest obawa zwiększenia, odzyskania masy ciała. Wzrost wagi po operacji może być niepokojący i demotywujący, dlatego ważne jest, aby mieć realistyczne oczekiwania związane z utratą masy ciała i jej utrzymania. Warto pamiętać, że Twoje nowe umiejętności, nawyki, pozwolą utrzymać początkową utratę masy ciała w dłuższej perspektywie i zapobiec jej wzrostowi.

 

Dlaczego chudniemy po operacji bariatrycznej?


Redukcja masy ciała w pierwszych 2-3 miesiącach po operacji jest szybka, jednak z czasem spowalnia. Najniższą wagę osiągniesz po około 9-12 miesiącach od operacji. W tym czasie zredukujesz około 70-80% nadmiaru masy ciała. 

Jednak po początkowej redukcji masy ciała możliwy jest przyrost wagi, a ilość zwiększonych kilogramów zależy od osoby. Niektórzy pacjenci odzyskają część zredukowanych kilogramów, a waga ustabilizuje się na poziomie utraty 60-70% nadmiaru masy ciała.

Co to jest chirurgia bariatryczna? Odpowiedzieliśmy na to pytanie TUTAJ

Chirurgia bariatryczna to laparoskopowa procedura chirurgicznego leczenia otyłości, w trakcie której, żołądek zostaje zmniejszony o 80% swojej wyjściowej objętości. Nowy organ wygląda jak mały banan i mieści około 150ml płynnego jedzenia. Przypomina rękaw, stąd zabieg nosi nazwę rękawowej resekcji żołądka. W trakcie operacji usuwana jest część żołądka, która odpowiada za produkcję greliny. Nazywana „hormonem głodu” grelina, stymuluje w mózgu ośrodek głodu, pobudza uczucie łaknienia i „zachęca" do przyjmowania pokarmu.

Nowy żołądek ma znacznie mniejszą objętość, co skutecznie utrudnia spożywanie dużych porcji pożywienia. Dzięki łącznemu efektowi - mniejszej ilości hormonu głodu - greliny (zmniejszenie apetytu) i mniejszego żołądka (ograniczenie wielkości porcji), pacjenci po rękawowej resekcji żołądka skutecznie redukują nadmiar masy ciała.

 

 

Jak mogę utrzymać utratę wagi?


Osoby, które skutecznie i trwale zredukowały masę ciała stosowały kilka istotnych zasad w swoim postępowaniu pooperacyjnym. Cztery ważne nawyki, które związane są ze skuteczną i długoterminową utratą wagi.

  • Zachowania żywieniowe i wybory żywieniowe. 

Pacjenci muszą zrozumieć, z czego składa się ich żywność i unikać mocno przetworzonej i częściowo przygotowanej żywności. Najprostszym sposobem na osiągnięcie tego jest gotowanie własnych posiłków z produktów nieprzetworzonych. Nie zawsze jest to możliwe, ale nawet wtedy wybory nie powinny obejmować fasy foodów czy słodyczy. Wszystkie produkty spożywcze powinny być wysokiej jakości.

  • Aktywność fizyczna. 

Regularne ćwiczenia fizyczne pomagają utrzymać utratę wagi. Pacjenci, którzy odnoszą sukcesy w utrzymaniu utraty masy ciała, są bardziej aktywni fizycznie. Ćwiczenia powinny być wykonywane przez co najmniej 200 minut tygodniowo i powinny być rozłożone na co najmniej trzy sesje.

  • Dobry sen. 

Utrata masy ciała poprawia jakość snu i może łagodzić zaburzenia snu (np. bezdech senny). Najczęstszymi przyczynami problemów ze snem po operacji bariatrycznej są niewystarczająca ilość snu i zaburzenia rytmu dobowego (np. nocne zmiany). 

  • Dbanie o zdrowie ciała i umysłu. 

Szanowanie swojego ciała, regularne monitorowanie masy ciała i kondycji, chodzenie na zalecane wizyty kontrolne po operacji, udział w badaniach przesiewowych odpowiednich dla wieku, szczepienie, niepalenie tytoniu, unikanie alkoholu. To niektóre z czynności i nawyków, które z pewnością pomogą w utrzymaniu zdrowego stylu życia i przyczynią się do utrzymania masy ciała.

 


Jakie zachowania mogą spowodować wzrost masy ciała?

 

  1. Chaotyczne jedzenie - Brak wzorca żywieniowego, według którego można postępować i do niego wracać. Brak rytmu spożywania posiłków. Jedzenie nisko w codziennych priorytetach.

  2. Pomijanie posiłków - Długie okresy bez jedzenia, co może skutkować przejadaniem się później. Nieskuteczne planowanie posiłków i realizacja planu, z odpowiednimi przekąskami lub łatwymi i zdrowymi rozwiązaniami do przygotowania

  3. Złe wybory żywieniowe - Wysoko przetworzone, smażone i fast foody; powrót do poprzednich nawyków, które spowodowały początkowy przyrost masy ciała.

  4. Podjadanie, czyli często spożywane małe porcje jedzenia – Niewielkie porcje jedzenia spożywane chaotycznie i niekontrolowanie, mogą prowadzić do zwiększenia spożycia składników odżywczych. Warto przygotować porcje określonej objętości i konsumować tak przygotowany posiłek.

  5. Nocne jedzenie – znaczna część energii jest spożywana po wieczornym posiłku. Zadbaj o to, żeby Twoje posiłki były zaplanowane, staraj się je spożywać regularnie zaczynając od śniadania.

  6. Za duża porcja – Przejadanie się, kontynuowanie jedzenia pomimo uczucia sytości. Postaraj się utrzymać określoną porcję posiłku, jedz powoli, dokładnie żuj każdy kęs.

  7. Spożycie alkoholu – Po operacji bariatrycznej alkohol jest szybko wchłaniany, co może spowodować wzrost apetytu i brak uczucia sytości. Warto ograniczyć a nawet wykluczyć picie alkoholu. Osoby po operacji bariatrycznej mogą rozwinąć problemy alkoholowe, nawet jeśli wcześniej nie doświadczyły żadnych objawów choroby alkoholowej.

  8. Niewystarczające spożycie białka – Białko jest najważniejszym składnikiem na talerzu, powinno dawać uczucie sytości, ale także jest niezwykle ważne dla utrzymania masy mięśniowej. Budowanie umiejętności komponowania posiłków z poprawnymi proporcjami składników odżywczych.

  9. Mieszanie płynów i pokarmów – Może to powodować zwiększenie objętości żołądka i przyczynia się do wczesnego opróżniania. Unikaj płynów w bezpośrednim okresie przed i zachowaj odstęp 30min po posiłku. 

 

Kiedy wynik zabiegu można uznać za dobry?


Powodzenia zabiegu nie należy oceniać wyłącznie pod kątem utraty masy ciała lub jej wzrostu – należy również wziąć pod uwagę zmiany stanu zdrowia i jakości życia. Przykłady pozytywnych zmian, poza redukcją masy ciała, wskazują na ogólną poprawę sprawności fizycznej i psychicznej, zwiększoną samoocenę, wyższy poziom energii, zmniejszony ból fizyczny, lepsze życie seksualne, bardziej udane zachowania społeczne i poprawę zdrowia emocjonalnego. Zadowolenie z wyniku operacji zaczyna się od wyznaczenia realistycznych celów i uświadomienia sobie swojej aktywnej roli w osiągnięciu i utrzymaniu wyniku.

 

Katarzyna Walas

Dietetyczka Baria3

Kontakt

Umów się na wizytę

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach kontaktowych (pełna treść klauzuli informacyjnej znajduje się TUTAJ)

* - pola wymagane

Wrocław

W naszym serwisie wykorzystujemy pliki Cookies. Są one zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celach statystycznych oraz ułatwienia korzystania z serwisu. Ustawienia te zawsze można zmienić. Szczegółowe informacje o plikach Cookies znajdują się w Polityce Prywatności

Kalkulator bmi

czym jest BMI?

Kalkulator BMI (ang. Body Mass Index), to szybka i wygodna metoda do obliczenia własnego wskaźnika masy ciała. Wskaźnik ten jest wykorzystywany do określenia stopnia zaawansowania otyłości, a także do oceny ryzyka rozwoju chorób związanych z nadmierną masą ciała. Im wyższy stopień otyłości, tym ryzyko powikłań otyłości jest niestety większe.

Twój BMI

Płeć
Twój BMI: 420
III stopień otyłości
Powtórz

Zakresy wartości BMI:

  • poniżej 18,5
    niedowaga
  • 18,5 - 24,9
    prawidłowa masa ciała
  • 25 - 29,9
    nadwaga
  • 30 - 34,9
    otyłość I stopnia
  • 35 - 39,9
    otyłość II stopnia
  • 40 powyżej
    otyłość III stopnia
Michał Krefft - ZnanyLekarz.pl
Rafał Mulek - ZnanyLekarz.pl

Imię

Nazwisko

Specjalizacja

Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy Uniwersytet SWPS w Warszawie

O sobie

Kontakt