• Baria 3
  • Blog
  • Jak nie pić alkoholu w okresie świąteczno-noworocznym?
Jak nie pić alkoholu w okresie świąteczno-noworocznym?

Jak nie pić alkoholu w okresie świąteczno-noworocznym?

Boże Narodzenie tuż tuż, dla wielu osób oznacza to spotkania rodzinne, biesiadowanie przy stole, uroczystości z przyjaciółmi, oddawaniu się świątecznym smakołykom i alkohol. Oto kilka wskazówek w jaki sposób ograniczyć a nawet wyeliminować alkohol w tym niezwykle towarzyskim okresie.

 

Wiele świątecznych uroczystości wiąże się ze spożywaniem alkoholu jako częścią świątecznego ducha. Trudno jest nie odczuwać presji, dostosowania się do oczekiwań osób towarzyszących w świętowaniu. Jeśli chcesz ograniczyć alkohol w te święta lub wykluczyć go całkowicie, stwórz solidny plan.

 

Zalety nie picia alkoholu 

 

Szampan, wymyślne kraftowe piwo, prosecco, a może dobra whisky? Pomyśl, ile zaoszczędzisz, nie wydając ani grosza na alkohol! 
Boże Narodzenie, Sylwester mogą być wymagające dla portfela. Zastanów się, ile pieniędzy zostanie w twojej kieszeni, jeśli zdecydujesz się nie pić tylko podczas jednej świątecznej uroczystości (nie zapomnij uwzględnić kaca, jedzenia i taksówki do domu!) Teraz pomnóż to przez liczbę wydarzeń pojawiających się w kalendarzu. Na co wydasz zaoszczędzone pieniądze?
Inne zalety niepicia alkoholu w okresie Bożego Narodzenia to spożywanie mniejszej ilości kalorii, które mogą przyczynić się do świątecznego wzrostu masy ciała, możliwość trzymania się planu ćwiczeń i posiadanie jaśniejszej głowy w często stresującym i pracowitym okresie końca roku.

 

Wybieraj wydarzenia, w których uczestniczysz

 

Pamiętaj, że nie musisz chodzić na każde spotkanie, na które cię zaproszono. Jeśli są uroczystości, o których wiesz, że z pewnością utrudnią ci dobre samopoczucie w kwestii odmówienia picia, może rozważ ich pominięcie. Wybierz udział w tych, które nie skupią się przede wszystkim na alkoholu, aby dobrze się bawić.

 

Przynieś własne napoje na przyjęcie świąteczne

 

Zabierz ze sobą na imprezę swoje ulubione napoje bezalkoholowe, takie jak butelka wina czy piwa bezalkoholowego. Możesz przygotować także atrakcyjne bezalkoholowe drinki. W ten sposób nie zostaniesz wykluczony z imprezy. Może to być także sprytna taktyka, aby powstrzymać ludzi pytających Cię, czy chcesz się napić, co pięć minut.

 

Zaplanuj działania, które nie wymagają siedzenia i picia

 

Zorganizuj aktywną zabawę, wspólną grę, sesję pieczenia pierników lub lepienie pierogów czy przygotowanie własnoręcznych kartek świątecznych. Przygotuj teksty kolęd czy ulubionych piosenek świątecznych, wykorzystaj czas na wspólną zabawę. 

 

Przygotuj odpowiedź dlaczego nie pijesz

 

Bądź konsekwentny w swojej decyzji i przygotuj się na rozmowę o tym, dlaczego zdecydowałeś się nie pić. Niektóre osoby są autentycznie zainteresowane pobudkami twojej decyzji, a kto wie, może nawet zainspirujesz ich do zastanowienia się nad własnym związkiem z alkoholem. 

 

Wymyśl strategię wyjścia, aby opuścić imprezę

 

Jeśli to wszystko cię przerasta, ludzie bagatelizują i wyśmiewają twoją decyzję, że nie pijesz, lub wszyscy są zbyt pijani, aby spójnie rozmawiać, po prostu wyjdź stamtąd. Większość osób z pewnością nie będzie pamiętać kiedy opuściłeś imprezę. Następnego dnia napisz lub zadzwoń do gospodarzy, aby podziękować im za ich wysiłek i dobrą zabawę.

 

Skoncentruj się na celu wydarzenia

 

Pamiętaj, dlaczego zostałeś zaproszony na wydarzenie i co zapraszająca osoba chciałaby przez to osiągnąć. Spędzenie czasu z rodziną? Poczucie wdzięczności za ten rok? Wartościowy czas z przyjaciółmi? Znajdź radość w spędzaniu czasu z tymi, których kochasz, robiąc rzeczy, które kochasz!

 

Bądź kierowcą w Święta Bożego Narodzenia i Sylwestra

 

Zgłoś się jako kierowca, zaproponuj wspólną jazdę samochodem. Możesz iść o krok dalej, odebrać i odwieźć przyjaciół i rodzinę. Będą ci wdzięczni za dobry uczynek, a ty będziesz mieć obowiązek rozwieźć ich całych i zdrowych do domów.

 

Katarzyna Walas

Dietetyczka Baria3

Dietetyczka bariatryczna, specjalistka leczenia żywieniowego, psychodietetyczka. Ukończyła Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy oraz Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Autorka wpisów na blogu Baria3.pl

Kontakt

Umów się na wizytę

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach kontaktowych (pełna treść klauzuli informacyjnej znajduje się TUTAJ)

* - pola wymagane

Wrocław

Kalkulator bmi

czym jest BMI?

Kalkulator BMI (ang. Body Mass Index), to szybka i wygodna metoda do obliczenia własnego wskaźnika masy ciała. Wskaźnik ten jest wykorzystywany do określenia stopnia zaawansowania otyłości, a także do oceny ryzyka rozwoju chorób związanych z nadmierną masą ciała. Im wyższy stopień otyłości, tym ryzyko powikłań otyłości jest niestety większe.

Twój BMI

Płeć
Twój BMI: 420
III stopień otyłości
Powtórz

Zakresy wartości BMI:

  • poniżej 18,5
    niedowaga
  • 18,5 - 24,9
    prawidłowa masa ciała
  • 25 - 29,9
    nadwaga
  • 30 - 34,9
    otyłość I stopnia
  • 35 - 39,9
    otyłość II stopnia
  • 40 powyżej
    otyłość III stopnia
Michał Krefft - ZnanyLekarz.pl
Rafał Mulek - ZnanyLekarz.pl

Imię

Nazwisko

Specjalizacja

Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy Uniwersytet SWPS w Warszawie

O sobie

Kontakt